
Pod koniec lat
sześćdziesiątych XIX w. krynolina powoli przechodziła do lamusa.
Jej miejsce zaczęła zajmować tiurniura. Kopulasta spódnica
stopniowo zaczęła się kurczyć. Z tyłu sylwetki zniknął
przepych odrapanych falban, plisek i pasmanterii, podtrzymywanych
przez specjalną konstrukcję z fiszbinowych lub stalowych półobręczy
lub na sztywnym podkładzie (z franc. tournure). Mniej strojny
przód i boki uległy spłaszczeniu. Sztywny, gładki stanik o
wąskich rękawach zakończony był przy szyi maleńką falbanką.
Ten krój, zwany wczesną tiurniurą królował niepodzielnie
od 1868 do 1878 r.
Przełom lat
siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XIX w. to krótki epizod tzw.
wąskiej mody. Wówczas dużą popularnością cieszyła się
suknia o wdzięcznej nazwie princeska, wykreowana przez
paryskiego dyktatora mody, Charlesa Fredericka Wortha (1825 –
1895). Krojona w całości, modelowana cięciami podkreślającymi
ciasno opięte tkaniną biust, talię i biodra. Tył wąskiej
spódnicy przechodził w rozłożony tren, zwany gołębim ogonem,
był ozdobiony nisko drapaną materią. Ten model sukni był
postrzegany przez część moralizatorów tamtego okresu jako zbyt
obcisły, zdradzający nazbyt dosłownie anatomiczne szczegóły
kobiecego ciała.
Przez swoją złą sławę,
w 1882 r. na salony powróciła tiurniura. Tym razem krój był
bardzo radykalny, wręcz karykaturalny. Zdławiono próbę wyzwolenia
się z krępującego naturalną swobodę stalowego rusztowania. Był
to okres drugiej tiurniury. Trwał on do 1888 r. Pokaźnych
rozmiarów stalowy stelaż w kształcie podkowy przywiązywany był z
tyłu poniżej jeszcze bardziej ściśniętej talii. Na tej
„konstrukcji” kobieta nosiła zwoje tkaniny. Z przodu dama
prezentowała się smukło i wdzięcznie, zaś z boku nienaturalnie i
dziwacznie. Suknie szyto z dwóch
różnych materiałów, najczęściej w kontrastujących barwach.
Góra sukni była gładka i skromna okrywająca kobiece wdzięki aż
po samą szyję. Początkowo rękawy były wąskie o długości trzy
czwarte. Stopniowo jednak zaczynały pęcznieć, by pod koniec wieku
przybrać znany nam z lat trzydziestych XX w. kształt baraniego
udźca (o ogromnej bufce i wąskim mankiecie).


At the end of the XIX century crinoline slowly going through the past. The place began to occupy "tournure". Domed skirt gradually began to shrink. The figure disappeared behind shabby splendor valances and trimmings, supported by a special design of baleen or steel half-rim or on a rigid backing.. Less adorned front and sides have been flattened. Rigid, smooth bra with narrow sleeves ended in a tiny neck frill. This style, known as early tournure reigned supreme from 1868 to 1878.

Through its bad reputation, in 1882, returned to the salons tournure. This time the fit was very dramatic, almost grotesque. Crushed an attempt to free themselves from embarrassing the natural freedom of steel scaffolding. It was the second tournure period. It lasted until 1888, chunky steel frame in the shape of a horseshoe was strapped on the back below the waist even more compressed. On this "construction" woman wore rolls of fabric. The front lady presented to gracefully, and the side of the unnatural and weird.
Dresses were made of two different materials, often in contrasting colors. Top dress was plain and modest feminine charms covering up to his neck. Initially sleeves were narrow three-quarters of a length. Gradually, however, began to swell, to take the end of the century as we know it from the thirties of the twentieth century, the shape of mutton leg.
At the end of the nineteenth century, a new trend - secession - strongly influenced the feminine silhouette. It deprived the cumbersome baggage bustle, aligning
the charming, S-shaped, like a stalk of morning glory. There was the fashion of a mature woman, sensual, aware of her erotic temptress. Modified corset much push hips toward the back and upper torso forward, exposing the buttocks and breasts, cut unnaturally narrow waist. Tight skirt to the knees parting in the shape of a flower cup or bell. Women with a high collar and puffed sleeves, loosely hanging from the front (the wasp abdomen), bubbled huge ruffle, which was designed to visually enlarge the breasts. This treatment caused the breasts looked profusely, even on slightly sloping. Dresses, especially ball and evening, were decorated in a train formulate the peacock's tail. Dominated floaty materials in pastel, tons referring to the typical century art nouveau painter palette. Dresses decorated with many different applications, embroidered with beads and rhinestones with smooth, winding lines, inspired by the natural world. An important element was the petticoat dress. Carefully and decoratively finished, sewn was often the more costly than the skirt fabric. The then casually elegant woman bared underskirt, raising her skirt while walking, getting into the carriage, or climbing stairs.
the charming, S-shaped, like a stalk of morning glory. There was the fashion of a mature woman, sensual, aware of her erotic temptress. Modified corset much push hips toward the back and upper torso forward, exposing the buttocks and breasts, cut unnaturally narrow waist. Tight skirt to the knees parting in the shape of a flower cup or bell. Women with a high collar and puffed sleeves, loosely hanging from the front (the wasp abdomen), bubbled huge ruffle, which was designed to visually enlarge the breasts. This treatment caused the breasts looked profusely, even on slightly sloping. Dresses, especially ball and evening, were decorated in a train formulate the peacock's tail. Dominated floaty materials in pastel, tons referring to the typical century art nouveau painter palette. Dresses decorated with many different applications, embroidered with beads and rhinestones with smooth, winding lines, inspired by the natural world. An important element was the petticoat dress. Carefully and decoratively finished, sewn was often the more costly than the skirt fabric. The then casually elegant woman bared underskirt, raising her skirt while walking, getting into the carriage, or climbing stairs.
Bardzo interesująca notka;) duzo ciekawostek on których nie wiedziałam!
OdpowiedzUsuńA ja zawsze jak byłam mała i oglądałam stare filmy to się zastanawiałam dlaczego te sukienki są takie rozkloszowane, jak to działa :P
OdpowiedzUsuń